ΖΟΡΜΠΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ & ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΟΜΠΟΡΟΖΟΥ, ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ COFFEE ISLAND ΠΥΡΓΟΥ ΗΛΕΙΑΣ
Στο Coffee Island Πύργου Ηλείας…
Στην φιλήσυχη πόλη του Πύργου Ηλείας βρίσκονται δύο καταστήματα που λειτουργούν ο Νίκος Ζορμπάς μαζί με τη σύζυγό του Γεωργία Κομπορόζου. Μαζί με την ομάδα τους υποδέχονται καθημερινά τους πελάτες και μοιράζονται μαζί τους την αγάπη και το πάθος τους για τον καφέ.
Εμείς ρωτήσαμε…
1. Με ποιο (είδος) καφέ ξεκινάτε την ημέρα σας;
Η μέρα ξεκινάει με την πρώτη γουλιά καφέ. Λατρεύω αφάνταστα τον καφέ φίλτρου και μου αρέσει ιδιαίτερα να πειραματίζομαι με τους single estate. Δεν σας κρύβω, όμως, ότι είμαι και λίγο «εσπρεσσάκιας». Από την άλλη, η σύζυγός μου, όλα αυτά τα χρόνια, παραμένει σταθερή λάτρης του ελληνικού καφέ.
2. Ποια χρονιά ξεκινήσατε το επιχειρηματικό σας ταξίδι;
Το επιχειρηματικό μας ταξίδι ξεκίνησε στις 3 Μαρτίου 2001. Το πρώτο μας κατάστημα, αμιγώς καφεκοπτείο, βρισκόταν μόλις πενήντα μέτρα από την κεντρική πλατεία της πόλης, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα μεταφερθήκαμε στον εμπορικότερο δρόμο της πόλης, την οδό Μανωλοπούλου. Το 2009 γυρίσαμε σελίδα παντρεύοντας το καφεκοπτείο με το espresso bar και το 2018 δημιουργήσαμε το 2ο κατάστημά μας στην πλατεία Ηφαίστου.
3. Τι σας έκανε να επιχειρήσετε;
Η αλήθεια είναι πως δεν είμαστε άνθρωποι των γρήγορων και εύκολων αποφάσεων. Γνωρίζουμε ότι η ίδρυση μιας επιχείρησης απαιτεί επιμονή, προσπάθεια και αρκετή προετοιμασία. Επομένως, προχωρήσαμε σε αυτό το βήμα έπειτα από πολλή σκέψη. Ένα πρώτο κίνητρο ήταν να αποκτήσουμε ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Ωστόσο, ήταν η αγάπη μας για τον καφέ που μας έκανε να πάρουμε το μεγάλο, τότε, ρίσκο, καθώς η Coffee Island είχε μόλις ξεκινήσει το ταξίδι της.
4. Για ποιο κύριο στοιχείο επιλέξατε το brand Coffee Island;
Είμαστε λάτρεις του καφέ. Το γεγονός ότι θέλαμε να γνωρίσουμε το θαυμαστό του ταξίδι, από τις φυτείες μέχρι την απόλαυση ενός φλιτζανιού, μας έκανε να πάρουμε το ρίσκο και να εμπιστευτούμε το όραμα του ιδρυτή της Coffee Island ξεκινώντας αυτό το γευστικό ταξίδι γνώσης.
5. Πόσο και πώς έχει αλλάξει η αγορά καφεστίασης από τότε που ξεκινήσατε;
Την καφεστίαση στην ελληνική αγορά θα την παρομοιάζαμε με ποτάμι που τη μία φουσκώνει και την άλλη στερεύει. Στις μέρες μας, συνδέεται άμεσα με την κουλτούρα του Έλληνα και δεν ανήκει στον απλό επιχειρηματικό κλάδο. Είναι κάτι περισσότερο. Βρίσκεται στη ζωή μας, στην καθημερινότητά μας, αλλά και στη διατροφή μας. Σε περιόδους οικονομικής ευρωστίας, αναπτύσσεται και εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς. Από την άλλη, σε περιόδους κρίσης συρρικνώνεται και αναζητά τρόπους επιβίωσης.
6. Ποια προσωπική αξία κρατήσατε με συνέπεια και κάθε μέρα σας βοηθά στο επιχειρείν;
Οι αξίες πηγάζουν από μέσα µας, είναι τα θέλω µας, και όταν επιχειρείς θέλεις να πετύχεις. Για να πετύχεις, όμως ,χρειάζεται όραμα, επιμονή και υπομονή. Πολλή δουλειά, αλλά και αυτοπειθαρχία. Σε καμία των περιπτώσεων δεν αναιρείς τις αξίες σου. Τώρα για µας, η αξίες που κρατήσαμε ήταν η υπομονή και η επιμονή. Αυτό µας βοήθησε και µας βοηθά κάθε μέρα να ανταπεξέλθουμε στις καθημερινές προκλήσεις.
7. Ποια είναι η συνταγή σας για να έχετε ανθεκτικότητα έως σήμερα, παρά τις προκλήσεις;
Μαγική συνταγή δεν υπάρχει. Το µόνο που χρειάζεται κάποιος είναι να έχει πίστη. Εννοείται πως θα πρέπει να έχεις και το μικρόβιο της εξέλιξης και της γνώσης, αλλά και να µην σταματάς ποτέ, όσο δύσκολο και αν φαίνεται, την υλοποίηση των στόχων σου.
8. Ποια δραστηριότητα προτιμάτε για αποσυμπίεση και ευεξία από την κούραση της ημέρας;
Η αποσυµπίεση έρχεται µε το καλό φαγητό και την ηρεμία της οικογένειας. Ας µην ξεχνάμε και µία κούπα απολαυστικού καφέ.
Όταν είσαι σίγουρος για την πρώτη ύλη, παρασκευάζεις με μεράκι και αγάπη, και προσφέρεις με χαμόγελο τότε η επιτυχία είναι σίγουρη! Πιο δύσκολο, ωστόσο, να διατηρήσεις την επιτυχία αυτή σε βάθος χρόνου και για 24 συνεχόμενα χρόνια. Ιδιαίτερα σε καιρούς που οι απαιτήσεις διαρκώς αυξάνονται.
9. Τι λέτε σε συνεργάτες, υπαλλήλους, ή καταναλωτές που είναι απαισιόδοξοι, για να τους εμπνεύσετε;
Να ακολουθούν µε πίστη και αφοσίωση τους στόχους τους και αυτό που επέλεξαν να κάνουν να το κάνουν µε πάθος και αγάπη. Να µην απαισιοδοξούν, γιατί μέσα από την απαισιοδοξία γεννιέται η ματαιοδοξία, που δεν θα τους βοηθήσει στην υλοποίηση των στόχων τους.
10. Πόσο σημαντικό είναι το καφεκοπτείο ως εμπειρία και με ποιες ενέργειες φροντίζετε εσείς και η ομάδα σας να νιώθει ο καταναλωτής κάθε μέρα την εμπειρία Coffee Island;
Διανύουμε µία δύσκολη εποχή. Καθημερινά ερχόμαστε σε επαφή µε κόσμο γεμάτο ανασφάλειες και προβληματισμούς. Γινόμαστε φίλοι τους, ακούμε τα προβλήματά τους, ερχόμαστε πιο κοντά και αναπτύσσουμε µία πιο προσωπική σχέση.
11. Πόσο σημαντική είναι η πρακτική εκπαίδευση στην αγορά του καφέ; Τη «βλέπει» ο καταναλωτής;
Η πρακτική εκπαίδευση θεωρείται απαραίτητη και πρέπει να είναι διαρκής, τόσο σε νέους, όσο και σε παλαιότερους συνεργάτες. Η εκπαίδευση και η γνώση δίνει αίσθηση σιγουριάς τόσο στον τομέα της πώλησης όσο και στην επαφή µε τον καταναλωτή. Χτίζονται σχέσεις εμπιστοσύνης µε τους πελάτες, αλλά και µε τους υπαλλήλους. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εμείς διαφοροποιούμαστε από τον ανταγωνισμό, λόγω της γνώσης.
12. Ποια συμβουλή θα δίνατε σε υποψήφιο επιχειρηματία πριν ξεκινήσει;
Ο δρόμος του επιχειρείν δεν είναι ευθύς, ούτε στρωμένος µε ροδοπέταλα. Είναι γεμάτος στροφές µε πολλές λακκούβες, ανηφοριές και κατηφοριές. Είναι ένας δρόμος που πρέπει να έχεις αγάπη και γνώση για το αντικείμενο που θα ασχοληθείς.
13. Ποια συμβουλή θα δίνατε σε εργαζόμενο που θέλει να κάνει καριέρα στην καφεστίαση;
Όρεξη για δουλειά και διάθεση για συνεχή εξέλιξη.
14. Περιγράψτε με μία φράση την οικογένεια Coffee Island που φέτος γιορτάζει τα 25 χρόνια
Η COFFEE ISLAND είναι μια μεγάλη αγκαλιά γεμάτη καλές αναμνήσεις, ένα ταξίδι γεμάτο γλυκές μυρωδιές, ένα πολύπλοκο χαρμάνι με γεμάτο σώμα και πλούσιο άρωμα!
15. Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το ένα στοιχείο που ξεχωρίζει τη Coffee Island μέσα στο πέρασμα των ετών;
Η αυστηρή επιλογή της πρώτης ύλης και η μεγάλη προσπάθεια της στο να γίνεται καθημερινά καλύτερη.
16. Ποιες εμπορικές πρακτικές εφαρμόσατε στο παρελθόν για περισσότερες πωλήσεις;
Αυτό που κάνουμε, και πιστεύω ότι το κάνουμε καλά κρίνοντας από τα αποτελέσματα, είναι να κρατάμε αισθητή την παρουσία µας στην αγορά συμμετέχοντας σε τοπικές εκδηλώσεις και κάνοντας δωρεές.
17. Ποιες πρακτικές δημιουργούν πιστότητα στην τοπική κοινωνία και τον καταναλωτή;
Κάποτε πιστεύαμε ότι μεγάλο ρόλο έπαιζαν οι προσωπικές γνωριμίες. Αυτό στην πορεία άλλαξε. Όταν ο ανταγωνισμός αυξάνεται τα πράγματα δυσκολεύουν. Εμείς δίνουμε την ευκαιρία στον καταναλωτή, ανά περιόδους, να αγοράσει τον καφέ του επωφελούμενος από ποικίλες προσφορές που τρέχουν µέσω του προγράμματος TAP ME στα καταστήματά µας.
18. Πώς έχει βοηθήσει τη μάρκα Coffee Island το Direct Trade απευθείας με τις φάρμες καφέ;
Η άμεση συνεργασία µε τον παραγωγό είναι που δίνει στην Coffee Island την αποκλειστικότητα και την κάλυψή της σε ποιοτικό καφέ. Αυτό περνάει και στον καταναλωτή, καθώς τον κάνει να νιώθει ξεχωριστός δοκιμάζοντας έναν μοναδικό καφέ.
19. Τι πρέπει να φροντίζει ένα κατάστημα λιανικής, για να μη δημιουργεί αρνητική εντύπωση στον καταναλωτή-επισκέπτη;
Σίγουρα θα πρέπει να έχει καθαρή εικόνα, ζεστό και περιποιημένο περιβάλλον χωρίς οχλαγωγία. Θα πρέπει επίσης να έχει υπαλλήλους µε γνώση, όρεξη για δουλειά και σεβασμό προς τον καταναλωτή.
20. Τι θα λέγατε στους πολίτες για να µην πετούν παντού τα πλαστικά μιας χρήσης;
Προσφέρουμε ποτήρια πολλαπλών χρήσεων και όχι πλαστικά ενημερώνοντας τους πελάτες μας για τα οφέλη. Παράλληλα, δίνουμε εμείς οι ίδιοι πρώτοι το παράδειγμα κάνοντας ανακύκλωση στα καταστήματά μας. Μια πρακτική που επικοινωνείται μέσω του προσωπικού και στους επισκέπτες μας.
21. Τι πιστεύετε πως πρέπει να κάνει ο οργανισμός Coffee Island, για να στηριχθεί η κοινωνία;
Να συνεχίσει να στηρίζει δράσεις µε κοινωνικό αντίκτυπο, όπως για παράδειγμα η συνεργασία με το Χαμόγελο του Παιδιού στην ταινία κατά του bullying, και να στέκεται στο πλευρό πανελλήνιων συλλόγων που αφορούν στην υγεία και άλλους τομείς. Επίσης, να καινοτομεί προτείνοντας ολοένα και περισσότερα προϊόντα από ανακυκλώσιμα ή/και ανακυκλωμένα υλικά.
22. Τι εύχεστε για την Ελλάδα και την αγορά καφέ στα επόμενα 5 χρόνια
Στην Ελλάδα η ιστορία του καφέ άρχισε την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που δοκίμασαν τον καφέ πριν από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Ευχή µας, λοιπόν, να συνεχιστεί αυτό το ταξίδι γεύσης και αρώματος δίνοντας την ηδονή της απόλαυσης σε όλους τους ανθρώπους.
Κάθε συνεργάτης και μια ιστορία
Ο Νικόλαος και η Γεωργία, και οι άλλοι επιχειρηματίες που παρουσιάζονται στη σειρά «Κάθε Συνεργάτης και μια Ιστορία» της Coffee Island, είναι καλά παραδείγματα μικρομεσαίων επιχειρηματιών που εμπνέουν με τη δημιουργικότητα, την ανθεκτικότητα και το πάθος τους για καφέ.
Το καλύτερο μάθημα επιχειρηματικότητας που έχουν πάρει είναι πως “Μυστικά για μια επιτυχημένη επιχείρηση είναι η υπομονή και η επιμονή στη λεπτομέρεια. Θέλει ψυχραιμία και αγάπη, για αυτό που κάνεις, η επιτυχία.”